]-->lang="fa-IR"> نحوه طراحی یک پیستون در نرم افزار اتوکد | مرکز درس

طراحی یک پیستون در نرم افزار اتوکد

(مدلینگ قطعات صنعتی)

در این مقاله از مرکز درس می خواهیم به عنوان تمرین، یک مدل پیستون در نرم افزار اتوکد طراحی کنیم تا شما با مراحل طراحی آن آشنا بشید و بتوانید در انواع رشته های مهندسی مانند عمران، مکانیک و … از این روش ها استفاده کنید. پس برای این که در آموزش نرم افزار اتوکد بتوانید خوب پیش بروید و دستتان راه بیوفتد حتما این مقاله را با ما همراهی کنید و با نرم افزار تمرین کنید

این مقاله از طرف ویکتور راسک موسس CAD Mode و نویسنده کتاب الکترونیک ۱۰۱ تمرین اتوکد نوشته شده است. او یک مهندس مکانیک مشتاق به استفاده از CAD و ۳D است! او همچنین علاقمند به کمک به دیگران برای پیشرفت است.

زمانی که برای اولین بار چند سال قبل شروع به یادگیری کد کردم مشکلات جدی در فرآیند یادگیری ام داشتم. من نمی‌توانستم هیچ تمرینی پیدا کنم. پس از جست و جوی بسیار موفق به پیدا کردن چیزی نشدم. تصمیم گرفتم تا کتاب ۱۰۱ تمرین اتوکد را به وجود بیاورم تا به فرآیند یادگیری دیگران سرعت ببخشم و آن را سرگرم کننده تر کنم. اگر شما تمرین های بیشتری مانند این می‌خواهید می‌توانید آن ها را از اینجا بگیرید. البته این کتاب هنوز منتشر نشده است!

(تمرین ها طرح های ۲ بعدی و ۳ بعدی بدون آموزش هستند بنابراین فقط مختص به اتوکد نیستند.) در این آموزش شما خواهید آموخت که چگونه یک پیستون را با استفاده از هندسه ۳ بعدی در اتوکد بسازید. برای این کار شما باید از پیش نویسی و حاشیه نویسی (drafting and annotations) 2 بعدی و ویژگی های ۳ بعدی استفاده کنید. تصور می‌کنم که شما همین حالا اندکی با دستورهای طراحی پایه ای ۲ بعدی مانند LINE، CIRCLE، TRIM و … آشنا هستید. مدل نهایی باید چیزی شبیه به این در ۳ بعدی به نظر بیاید. این ها طراحی های ۲ بعدی هستند:

آموزش نرم افزار اتوکد

به خاطر بسپارید که استفاده از gridmode (F9) و snapmode (F7) می‌تواند در بین کارهای ترسیم مفید باشد. برای تمرین من از اتوکد ۲۰۱۷ استفاده کرده ام ولی با سایر نسخه های قدیمی تر نیز می‌توان کار کرد. البته ممکن است دستورها و میانبرهای شما با نسخه های قدیمی متفاوت باشد. اندازه های مورد استفاده در این تمرین در اصل متریک هستند اما از آن جایی که تمامی آن ها به نسبت هستند می‌توانید از ارقام یکسان ولی در واحد امپراطوری استفاده کنید. من به همین دلیل تصمیم گرفته ام تا اندازه ها را بدون واحد استفاده کنم.

بیشتر بخوانید :   نقش برندینگ در تعیین مسیر کسب و کار 

طرحی جدید در اتوکد را آغاز کنید.

یک دایره با قطر ۶۰ رسم کرده و مرکز آن را در مختصات (۰٫۰) قرار دهید.

یک خط افقی که شروع آن در مبدا است و طولی به اندازه ۲۳ دارد را رسم کنید. این خط به عنوان یک مرجع برای گام بعدی استفاده خواهد شد.

آموزش نرم افزار اتوکد

یک مستطیل با استفاده از دستور RECTANG همانطور که در سمت راست عکس پایین نشان داده شده است و با استفاده از نقطه پایانی خط به عنوان راهنمایی برای رسم مستطیل رسم کنید. نیازی نیست تا ابعاد مستطیل دقیق باشد اما باید از محیط دایره تجاوز کند چون به عنوان یک برش از آن استفاده می‌کنیم. سپس مستطیل را با استفاده از نقطه شروع خط Mirror کنید (یا مرکز دایره). به خاطر داشته باشید تا خط مرجعی که از آن برای درست کردن مستطیل استفاده کرده اید را پاک کنید.

آموزش نرم افزار اتوکد

حال یک دایره کوچک تر و متحد المرکز با قطر ۵۲ را رسم کنید. همچنین یک خط عمودی به اندازه ۱۹ واحد را در سمت راست مرکز دایره ها به شکلی که در زیر نشان داده شده است رسم کرده و آن را mirror کنید. مانند مستطیل ها، خطوط باید از محیط دایره تجاوز کنند.

آموزش نرم افزار اتوکد

حال از دستور TRIM و خطوط عمودی به عنوان گوشه ها برای بریدن دایره داخلی استفاده کنید. ۲ خط عمودی را تغییر اندازه دهید تا در بالا و پایین کمان ها خاتمه یابند. سپس از دستور JOIN برای ساختن شکل بعدی در مرکز استفاده کنید.

آموزش نرم افزار اتوکد

بر روی آیکون gear (تعویض محیط کاری) در سمت راست پایین صفحه کلیک کنید و به جای drafting and annotations گزینه ۳D Basics را انتخاب کنید. همچنین یک دید سه بعدی را انتخاب کنید تا دید پلان را نبینید.

بیشتر بخوانید :   ساعات معاملات بازارهای مالی در ایران

حال از دستور extrude استفاده کنید تا اشکال را بیرون آورده و یک مدل سه بعدی درست کنید. ابعاد Z (در زیر نشان داده شده) برای مستطیل ها ۴۰، برای شکل مرکزی ۴۴ و برای دایره ۱۰۰ واحدهستند. این تصویر از روش مجازی X-ray استفاده می‌کند.

آموزش نرم افزار اتوکد

حالا دستور SUBTRACT را آغاز کنید و هر شکلی را از سیلندر اصلی کم کنید. به خاطر داشته باشید که اول باید سیلندر اصلی را انتخاب کنید. اینتر را بزنید و بعد شیء مورد نظر برای جدا کردن از آن را انتخاب کنید. ممکن است برای جدا کردننیاز به عوض کردن دید یا محیط کاری خود داشته باشید. حال شما باید مدلی مانند شکل زیر داشته باشید:

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۰- حال شما باید به طرح و حاشیه نویسی ۲ بعدی برگردید و دوباره در صورت نیاز از دید پرنده سه بعدی مانند SE Isometric در صورت نیاز استفاده کنید. یک دایره متحد المرکز با قطر ۵۲ و یک مستطیل (با استفاده از دستور RECTANG) با ارتفاع ۷٫۵ که یکی از طرف های آن بر روی محور x همانطور که در عکس نشان داده شده است قرار گفته رسم کنید. طول مستطیل باید از قطر سیلندر تجاوز کند، که به اندازه ۶۰ است.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۱- شما می‌توانید بدنه اصلی را با راست کلیک بر روی آن و انتخاب Hide یا Isolate>Hide ایزوله (محو) کنید. سپس از دستور کپی برای ساخت دو دایره دیگر، ۴۴ و ۱۰۰ واحد در جهت z استفاده کنید. پس از آن دایره پایه را پاک کنید. به محیط کار سه بعدی (۳D workspace) بازگردید.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۲- از دستور اکسترود (EXTRUDE) بر روی دو دایره استفاده کنید؛ دایره پایین باید ۴۲ واحد بالاتر باشد و دایره بالا باید ۱۰ واحد پایین تر قرار گیرد. سپس از دستور REVOLVE بر روی مستطیل استفاده کنید تا سیلندری دیگر بسازید. محور x را به عنوان محور دوران مشخص کرده و از دوران ۳۶۰ درجه استفاده کنید.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۳- حال راست کلیک کنید و ایزوله کردن شیء (object isolation) را به پایان برسانید. با استفاده از دستور MOVE، سیلندر باریک تر را ۲۰ واحد در جهت Z بالاتر و در جهت بدنه اصلی پیستون ببرید تا در دو سمت امتداد یابد.

بیشتر بخوانید :   درمان سرطان با طلا

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۴- حالا ۳ سیلندر را از بدنه اصلی جدا (SUBTRACT) کنید. می‌توانید برای دسترسی آسان تر از دید پایین (bottom view) استفاده کنید.

۱۵- در محیط کاری طراحی و حاشیه نویسی دو بعدی، یک دایره متحد المرکز با قطر ۲۰ واحد رسم کنید. از دستور extrude برای ساختن سیلندری که ارتفاع بیشتری از بدنه اصلی دارد استفاده کنید. سپس آن را از بدنه اصلی subtract کنید.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۶- حالا با استفاد از دستور CHAMFEREDGE گوشه بیرونی سطح بالای سیلندر را انتخاب کرده بر روی اینتر کلیک کنید و بنویسید d تا به آن فاصله ای از گوشه دهد. ۱ واحد را به عنوان فاصله انتخاب کرده و اینتر را بزنید. شما باید فاصله را دوبار وارد کنید تا از هر دو گوش یک فاصله را داشته باشد.

۱۷- از دستور FILLETEDGE استفاده کرده و گوشه داخلی سطح بالا سیلندر را انتخاب کنید و سپس اینتر را بزنید. سپس بنویسید r تا به فیلت (fillet) یک شعاع بدهیم. ۱ واحد را به عنوان شعاع انتخاب کرده و اینتر کنید.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۸- ماموریت بعدی فیلت کردن دو طرف با استفاده از دستور گام قبلی است.

آموزش نرم افزار اتوکد

۱۹- حالا ما حلقه هایی را در دیواره بیرونی پیستون ایجاد می‌کنیم. از دستور TORUS استفاده کنید. مرکز چنبره (torus) را در (۰٫۰) قرار دهید و سپس ۶۰ واحد را برای قطر و ۳ واحد را برای ضخامت در نظر بگیرید. سه کپی از چنبره (با استفاده از دستور copy) با این ابعاد در جهت z بسازید: ۷۶، ۸۳ و ۹۰ واحد.

آموزش نرم افزار اتوکد

شما باید چنبره اولیه را پاک کنید. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید در این مرحله بدنه اصلی را ایزوله (پنهان) کنید. در پایان، چند چنبره (tori) را از بدنه اصلی جدا (subtract) کنید. حال شما باید یک مدل سه بعدی که شبیه چیزی است که در اول پست دیدید داشته باشید.

ساسان سروشه

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*